قطع برق در سلول های چربی شما، سلامت شما را مختل می کند

1 ژوئن 2018- محققان دانشگاه کپنهاگ در یک مطالعه ی جدید کشف کردند که متابولیسم انرژی سلول های چربی قهوه ای بدن توسط نوعی مولکول چربی بنام کاردیولیپین کنترل می شود.تحقیقات نشان می دهد که عدم وجود کاردیولیپین در سلول های چربی به طورعلّی با پیش دیابت و دیابت نوع 2 مرتبط است.
یک مولکول چربی خاص به نامcardiolipin ، که در داخل سلول های چربی بدن ساخته می شود، به طور کلی در وضعیت سلامت بدن بیش از آنچه که قبلا تصور می شد، نقش دارد.
یک تحقیق جدید در دانشگاه کپنهاگ نشان داد که مقدار زیادی کاردیولیپین در میتوکندریهای سلولهای چربی یا به اصطلاح نیروگاه های سلول تولید می شود که موجب سوختن شدیدتر کالری می گردد در حالیکه مقادیر کم این مولکول با چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

 دکتر Zach Gerhart-Hines استادیار مرکز تحقیقات متابولیک نوو نوردیسک و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: چربی قهوه نوع جذاب و منحصر بفردی از بافت چربی است که در واقع کالری را به جای آنکه ذخیره کند، می سوزاند. اکنون ما متوجه شده ایم که نوعی مولکول چربی، بنام کاردیولیپین، تقریبا مانند یک" سوئیچ روشن و خاموش " برای فعالیت چربی قهوه ای ما عمل می کند، عدم تولید كاردیولیپین در موش ها باعث مقاومت به انسولین می شود كه سنگ بنای اصلی دیابت است.

سوزاندن کالری بیشتر

یک سلول چربی قهوه ای به عنوان یک کوره ی بیولوژیکی میکروسکوپی، بدن را گرم می کند. مطالعه ای که اخیرا در مجله علمی""Cell Metabolism منتشر شد، اتفاقاتی را که در سلول های چربی موش هایی که در معرض سرما قرار می گیرند و چربی قهوه ای آنها شروع به سوزاندن انرژی با تمام قدرت می کند را توضیح داده است.محققان دریافتند که میتوكندریها مقادیر زیادی از مولكول كاردیولیپین تولید می كنند.با این حال، به منظور درک اینکه چگونه این کار می تواند تعادل و سلامت انرژی را تحت تأثیر قرار دهد، آنها مجبور بودند ابزار جدیدی را ابداع کنند.
در موش ها و سلول های چربی بدن ما آغاز می شد، مقدار کالری که سلول های چربی قادر به سوزاندن آن بودند، افزایش می یافت.

این نتایج توسط بررسی های ژنتیک انسانی و بیماران دیابتی پشتیبانی شد

محققان شواهد امیدوار کننده ای را یافتند که به شدت نشان می داد این یافته های علمی در مورد انسان نیز صحت دارد.
هنگامی که محققان، ژنتیک بیماری متابولیک را بررسی کردند، دریافتند که افراد حامل یک جهش ژنی که با تولید کمتر كاردیولیپین مرتبط می باشد، دارای خطر بیشتری برای اضافه وزن و ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. محققان همچنین غلظت آنزیمی را که کاردیولیپین را در سلولهای چربی افراد سالم و بیماران دیابتی تولید می کند، مورد بررسی قرار دادند.آنها دریافتند که سلول های چربی افراد سالم(افراد حساس به انسولین)، دارای مقادیر بمراتب بیشتری آنزیم تولید کننده ی کاردیولیپین هستند.
 دکتر Elahu Sustarsic، محقق فوق دکترا در دانشگاه کپنهاگ که این مطالعات را هدایت کرد، می گوید: ما هیجان زده هستیم که آنچه که ما در ظروف پتری و مدل های حیوانی پیدا نمودیم در انسان ها نیز صادق است. این می تواند روشی جدید برای بهبود سلامت متابولیسم، از طریق یافتن راه هایی برای افزایش میزان کاردیولیپین در سلول های چربی بدن باز کند.

تقویت قدرت چربی قهوه ای در آینده

این تحقیقات برای اولین بار نشان داد که یک مولکول منفرد چربی در نیروگاه سلول های چربی می تواند تاثیر عمیقی بر سلامت کل بدن داشته باشد. محققان اکنون امیدوارند راه هایی برای تقویت کاردیولیپین در سلول های چربی برای افزایش حساسیت به انسولین و مبارزه با بیماریهای متابولیک کشف کنند.
تلاش مشترک گروهای تحقیقاتی بین رشته ای در زمینه تولید کاردیولیپین توسط سلول های چربی قهوه ای منجر به این نتایج بسیار مهم گردید. محققانی از دانشکده پزشکی هاروارد در ایالات متحده، مرکز دیابت هلمولتز در آلمان و چندین موسسه دانمارکی از جمله دانشگاه جنوبی دانمارک و دانشگاه کپنهاگ در این پروژه شرکت داشتند.

منبع و سایت خبر:

Cell Metabolism, 2018; DOI: 10.1016/j.cmet.2018.05.003

www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180601093758.htm